Jak poprawnie przygotować plik do druku?
Aby drukowany plik był estetyczny i prezentował się tak, jak tego oczekujemy, ważny jest nie tylko dobrej jakości sprzęt. Równie istotne jest przygotowanie pliku do wydruku. Właściwe formatowanie oraz zapisanie pliku w odpowiednim formacie nie tylko przyspiesza prace związane z wydrukowaniem go, ale również pozwala na uzyskanie efektu, który będzie zgodny z oczekiwaniami. Jaki format pliku oraz formatowanie powinny zostać zastosowane w pliku przeznaczonym do wydruku?
Rodzaj pliku i marginesy
Odpowiedni format pliku pozwala nie tylko na jego estetyczny wydruk, ale często jest niezbędny także do jego odczytania w prawidłowy sposób. W większości drukarni najchętniej przyjmowane są pliki, które zostały przygotowane w formacie PDF albo TIFF. Najpopularniejszy jest wspomniany format PDF, dzięki któremu zachowana zostaje jakość pliku. Drugi z wymienionych formatów natomiast najczęściej sprawdza się w przypadku grafiki rastrowej. Dzięki niemu dane, które przeznaczone są do wydruku, nie stracę na jakości podczas kompresji pliku.
Z usług drukarni często korzystają przedsiębiorcy, którzy przygotowują materiały reklamowe. Aby zlecić wydruk ulotek, plakatów czy folderów, należy zadbać o to, by wyglądały one tak samo, jak w projekcie. W tym celu warto zachować zapas wolnej przestrzeni w postaci spadów, które wynoszą trzy milimetry. Taki zabieg pozwala na uzyskanie estetycznych materiałów, które podczas procesu cięcia nie zyskają niepożądanej białej krawędzi.
Rozdzielczość i przestrzeń barwna
Sitodruk oraz druk offsetowy to metody, którymi najczęściej wykonywane są nadruki. Oprócz odpowiedniego formatu pliku, który należy zastosować, aby usprawnić pracę związaną z wydrukiem oraz aby uzyskać pożądanych efekt, należy również pamiętać o odpowiedniej rozdzielczości pliku. W przypadku wspomnianej technologii druku offsetowego rekomendowaną rozdzielczością jest 300 DPI. Wyjątkiem są pojedyncze projekty ulotek czy plakatów. Wówczas nie powinna ona być niższa niż 200 DPI.
Szczególnie ważne podczas wydruku materiałów reklamowych jest to, aby kolory odzwierciedlały te, które zostały zastosowane w projekcie. W przypadku kolorowego druku offsetowego najlepiej sprawdzi się grafika zaprojektowana w przestrzeni CMYK. W przypadku pigmentowego druku fotografii natomiast lepiej zastosować RGB. Należy wspomnieć, że przestrzeń warto wybrać już na początku pracy z plikiem, ponieważ przekonwertowanie go w późniejszym czasie może skutkować wyblaknięciem kolorów.